اسلام میں جھوٹی باتیں پھیلانے Ú©ÛŒ ممانعت Û”Û”Û”Û” مولانا Ø+اÙظ Ùضل الرØ+یم اشرÙÛŒ
خاندانوں میں اکثر لڑائی جھگڑوں Ú©ÛŒ ابتدا جھوٹی باتوں سے Ûوتی ÛÛ’
{عن ابی Ûریرۃ رضی Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù°Û Ø¹Ù†Û Ù‚Ø§Ù„ قال رسول Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù°Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Ù‘Ù°Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÙŽÙÙ°ÛŒ بÙالْمَرْئ٠کَذÙبًا اَنْ یّÙØ+َدÙّثَ بÙÚ©ÙÙ„ÙÙ‘ مَاسَمÙعَ} (Ø±ÙˆØ§Û Ù…Ø³Ù„Ù…)
’’Ø+ضرت ابوÛØ±ÛŒØ±Û Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ روایت ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اللÛï·º Ù†Û’ Ùرمایا، آدمی Ú©Û’ جھوٹا Ûونے Ú©Û’ لیے ÛŒÛÛŒ کاÙÛŒ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ûر سنی سنائی بات (بلا تØ+قیق) بیان کر دے۔‘‘
آج Ú©Ù„ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…ÛŒÚº بے چینی اور بے سکونی کا بÛت بڑا سبب اÙواÛیں Ûیں۔ عربی زبان میں ’’اÙواÛ‘‘ ÙÙˆÛ Ú©ÛŒ جمع ÛÛ’ یعنی ’’کئی منÛ‘‘ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§ÙÙˆØ§Û Ù…ÛŒÚº بھی ÛŒÛÛŒ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬ØªÙ†Û’ Ù…Ù†Û Ø§ØªÙ†ÛŒ باتیں اس لیے اردو میں بے بنیاد بات Ú©Ùˆ اÙÙˆØ§Û Ú©Ûتے Ûیں اور عربی زبان میں اÙÙˆØ§Û Ú©Ùˆ ’’شائÙعۃٌ‘‘ Ú©Ûتے Ûیں۔
اسلام Ù†Û’ ایک مومن Ú©ÛŒ شان ÛŒÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ú©ÛŒ Ú©Û â€™â€™Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† Ù†Û Ø¯Ú¾ÙˆÚ©Û Ø¯ÛŒØªØ§ ÛÛ’ اور Ù†Û Ø¯Ú¾ÙˆÚ©Û Ú©Ú¾Ø§ØªØ§ Ûے‘‘ Ù„Ûٰذا ایمان والے Ú©ÛŒ شان ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ ØºÙ„Ø· بات Ú©ÛÛ Ú©Ø± دوسرے Ú©Ùˆ Ø¯Ú¾ÙˆÚ©Û Ù†Ûیں دیتا، ÛŒÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ شراÙت Ú©ÛŒ علامت ÛÛ’ اور کسی سے Ø¯Ú¾ÙˆÚ©Û Ù†Ûیں کھاتا، ÛŒÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ سمجھدار اور Ûوشیار Ûونے Ú©ÛŒ نشانی ÛÛ’Û” رسول اللÛï·º Ú©Û’ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ù…ÛŒÚº Ú©Ùار کا ایک شاعر ابو Ø¹Ø²Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ خلا٠اشعار Ú©ÛÛ Ú©Ø± Ú©Ùار Ú©Ùˆ جنگ میں بھڑکاتا تھا۔ جنگ بدر میں ÛŒÛ Ø´Ø§Ø¹Ø± گرÙتار Ûوا لیکن آپﷺ Ú©Û’ سامنے ÙˆØ¹Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± اس Ù…Ø±ØªØ¨Û Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیا جائے تو ÙˆÛ Ø¢Ø¦Ù†Ø¯Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ خلا٠اشعار Ù†Ûیں Ú©ÛÛ’ گا۔ آپﷺ Ù†Û’ اسے Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیا لیکن اس Ù†Û’ رÛائی Ú©Û’ بعد Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ خلا٠کÙار Ú©Ùˆ اکسانا شروع کر دیا۔ غزوÛÙ” اØ+د میں Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ú¯Ø±Ùتار Ûوا پھر معاÙÛŒ مانگنے لگا لیکن آپﷺ Ù†Û’ معاÙÛŒ قبول Ù†Û Ú©ÛŒ اور ساتھ ÛŒÛ Ùرمایا â€™â€™Ú©Û Ù…ÙˆÙ…Ù† Ú©Ùˆ ایک سوراخ سے دو دÙØ¹Û Ù†Ûیں ڈسا جا سکتا۔‘‘ اور ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª ایمان والے Ú©ÛŒ Ûوشیاری اور سمجھداری Ú©ÛŒ دلیل ÛÛ’Û”
رسول اکرمﷺ Ù†Û’ Ùرمایا: ’’لیس الخبر کالمعاینۃ‘‘، سنی Ûوئی بات دیکھی Ûوئی بات Ú©ÛŒ طرØ+ Ù†Ûیں Ûوتی۔ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ بھی سورÛÙ” Ø+جرات Ú©ÛŒ آیت Û¶ میں ارشاد Ùرمایا:
’’ اے ایمان والو، اگر تمÛارے پاس کوئی Ú¯Ù†Ûگار اطلاع Ù„Û’ کر آئے تو تØ+قیق کر لو، Ú©Ûیں تم کسی قوم پر نادانی میں Ù†Û Ø¬Ø§ Ù¾Ú‘Ùˆ پھر تم بعد میں اپنے کیے پر پشیمان Ûونے لگو‘‘۔ مولانا شبیر اØ+مد عثمانیؒ اس آیت Ú©ÛŒ تÙسیر میں لکھتے Ûیں Ú©Û Ø§Ú©Ø«Ø± لڑائی جھگڑوں Ú©ÛŒ ابتدا جھوٹی باتوں سے Ûوتی ÛÛ’ØŒ اس لیے Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اختلا٠کے اسی Ø³Ø±Ú†Ø´Ù…Û Ú©Ùˆ بند کرنے Ú©ÛŒ تعلیم دی اور ÛŒÛ Ûدایت Ú©ÛŒ Ú©Û Ø¨Ù„Ø§ تØ+قیق کسی بات Ú©Ùˆ قبول Ù†Ûیں کرنا چاÛیے۔
Ù„Ûٰذا جب تک کسی بÙری اطلاع Ú©ÛŒ تصدیق Ù†Û ÛÙˆ جائے یا اپنی آنکھوں سے Ù†Û Ø¯ÛŒÚ©Ú¾ Ù„Û’ دوسرے Ú©Ùˆ ÙˆÛ Ù†Ûیں بتانی چاÛیے۔ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª درست ÛÛ’ Ú©Û Ø³ÙˆØ±ÛÙ” Ø¨Ù‚Ø±Û Ú©Û’ آغاز میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ متقین Ú©ÛŒ ÛŒÛ ØµÙت بیان Ùرمائی ÛÛ’ â€™â€™Ú©Û ÙˆÛ Ø§ÙŽÙ† دیکھی بات یعنی غیب پر ایمان رکھتے Ûیں۔‘‘ ظاÛر ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† Ú©Ùˆ Ûر اَن دیکھی بات پر یقین کرنے کا Ø+Ú©Ù… Ù†Ûیں، اگر ÙˆÛ Ø®Ø¨Ø± Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± اس Ú©Û’ رسولﷺ Ù†Û’ دی ÛÛ’ تو بے چون Ùˆ چرا اس پر ایمان لانے کا Ø+Ú©Ù… ÛÛ’ لیکن اس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø®Ø¨Ø± Ú©Û’ جو عام ذرائع Ûیں ان میں جھوٹ کا اØ+تمال موجود ÛÛ’ اس لیے رسول اللÛï·º Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا: ’’کسی شخص Ú©Û’ جھوٹا Ûونے Ú©Û’ لیے اتنی بات کاÙÛŒ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ûر سنی سنائی بات بیان کرتا پھرے۔‘‘ Ù„Ûٰذا اÙواÛیں پھیلانے میں ایک تو جھوٹ بولنے کا Ú¯Ù†Ø§Û Ûوا اور پھر اگر خود جھوٹ بول رÛا ÛÛ’ دوسرا اسے سچا سمجھ رÛا ÛÛ’ تو ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© اور بددیانتی ÛÛ’Û”
ابوداؤد میں Ø+ضرت سÙیان رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ منقول ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اللÛï·º Ù†Û’ Ùرمایا: â€™â€™ÛŒÛ Ø¨Ûت بڑی خیانت ÛÛ’ Ú©Û ØªÙˆ اپنے بھائی سے کوئی بات Ú©ÛÛ’ اور ÙˆÛ ØªØ¬Ú¾Û’ سچا سمجھ رÛا ÛÙˆ Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û ØªÙˆ اس سے جھوٹ بول رÛا Ûے۔‘‘
اب سوال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ø®Ø± اÙواÛیں پھیلانے والوں Ú©Ùˆ ملتا کیا ÛÛ’ØŸ جب ماÛرین Ù†Ùسیات Ù†Û’ اس بارے میں انسانی Ø°Ûنوں اور طبیعتوں کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©ÛŒØ§ تو معلوم Ûوا Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÛŒ طبیعت میں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª شامل ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ Ú©Û’ دکھ Ú©Ùˆ بیان کر Ú©Û’ لذت Ùˆ سرور Ù…Ø+سوس کرتا ÛÛ’ لیکن ÛŒÛ ØªØ¨ ÛÛŒ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø¨ ان دونوں Ú©Û’ درمیان Ù…Ø+بت Ú©Û’ بجائے دشمنی‘ بغض اور Ù†Ùرت موجود ÛÙˆÛ” اگر دونوں Ú©Û’ درمیان Ù…Ø+بت موجود ÛÙˆ تو کبھی اس Ú©Û’ دکھ Ú©Ùˆ بیان کر Ú©Û’ لذت Ù…Ø+سوس Ù†Ûیں کرے گا۔
اسلامی تعلیمات میں مسلمانوں Ú©Ùˆ خصوصی طور پر ÛŒÛ Ø³Ø¨Ù‚ دیا گیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ بھائی Ú©Ùˆ مصیبت اور تکلی٠میں دیکھ کر کبھی خوش Ù†Û Ûونا ÙˆØ±Ù†Û Ø§Ø³ کا انجام بÛت بÙرا ÛÛ’ اس لیے Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اللÛï·º Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا: ’’اپنے بھائی Ú©Ùˆ کسی مصیبت میں مبتلا دیکھ کر خوشی ظاÛر Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ ÙˆØ±Ù†Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس مصیبت Ø²Ø¯Û Ù¾Ø± رØ+Ù… کرے گا اورتجھے اس مصیبت میں مبتلا کر دے گا۔‘‘
ماÛرین Ù†Ùسیات Ú©Û’ ØªØ¬Ø²ÛŒÛ Ú©Û’ مطابق اÙواÛیں پھیلانے کا ایک مقصد ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ لوگوں Ú©Ùˆ خو٠میں مبتلا کیا جائے Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ú†ÛŒØ² بھی انسانی طبیعت میں ÛÛ’ Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ Ú©Ùˆ ڈرا کر، Ø®ÙˆÙ Ø²Ø¯Û Ú©Ø± Ú©Û’ لذت Ù…Ø+سوس Ûوتی ÛÛ’ یا دوسرے Ú©Ùˆ Ø®ÙˆÙ Ø²Ø¯Û Ú©Ø± Ú©Û’ اپنا مقصد پورا کر لیا جاتا ÛÛ’Û” اسلام Ù†Û’ اس چیز کا بھی Ø®Ø§ØªÙ…Û Ú©ÛŒØ§Û” ایک Ù…Ø±ØªØ¨Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اللÛï·º اور صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†ÛÙ… سÙر میں تھے، ایک شخص سو رÛا تھا‘ ایک صاØ+ب اٹھے اور سونے والے Ú©Û’ قریب جا کر اس Ú©Û’ پاس Ù¾Ú‘ÛŒ Ûوئی رسی اٹھالی، سونے والا اس سے ڈر گیا، اس پر رسول اللÛï·º Ù†Û’ Ùرمایا ’’کسی مسلمان Ú©Û’ لیے ÛŒÛ Ø¬Ø§Ø¦Ø² Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ مسلمان Ú©Ùˆ ڈرائے‘‘۔
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اÙواÛیں پھیلانے والوں Ú©Ùˆ Ûدایت نصیب Ùرمائے اور اÛÙ„ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©Ùˆ خو٠و Ûراس سے نجات دے کر قلبی سکون نصیب Ùرمائے۔
Ù+Ù+Ù+